Tuesday, May 31, 2011

Sedang....


Sedang engkau dan aku sama,
Tidak mampu mengotakan kata,
Janji manis terukir di bibir,
Namun semuanya hanyalah dusta.

Sedang aku sedar,
Janji Tuhanku benar belaka,
Dan aku berpegang pada janji-Nya,
Tanpa mengendahkan janji manusia.

Sedang aku asyik dilamun cinta manusia,
Aku lupa cinta Tuhan kepada hamba-Nya,
Aku lupa cinta Rasul kepada umatnya,
Bukankah cintakan mereka yang lebih utama?

Sedang aku bercekerama,
Aku leka akan sembahyang,
Aku leka membaca al-Quran,
Aku leka dibuai keduniaan.

Sedang aku dibuai asmara,
Aku lupa akan akhirat,
Aku lupa ketibaan kiamat,
Aku kufur segala nikmat.

Sedang aku menagih simpati perempuan,
Aku lupa belas kasihan Tuhan,
Aku lupa memohon ampunan,
Aku lupa Dialah yang memberikan pertolongan.

Sedang aku pun menongkah hidup sendiri,
Sedang aku pun tidak pasti,
Sedang aku pun masih mencari,
Sedang ajal setia menanti,
Sedang maut sentiasa menemani,
Sedang akhirat alam abadi...

CTM

No comments:

Post a Comment